لودر
مارکتون
منتور کیست و دوره منتورینگ چیست؟

امروزه حوزه «آموزش» نیز همچون دیگر حوزه‌ها درحال پوست اندازی و دگرگون شدن هستند. «منتورینگ» یکی از این شکل‌های نوین آموزش است که تغییرات عمده‌ای را در فضا و سبک‌های کلاسیک آموزش ایجاد کرده است. با گسترش فضاهای استارتاپی و همچنین فضاهای کار اشتراکی این حوزه از آموزش از اهمیت روز افزاونی برخوردار شده است. در بازارهای مالی نیز اهمیت این شکل نوین آموزش روبه فزونی است. در ادامه این یادداشت سعی می‌شود علاوه بر پرداخت به تعریف سبک آموزشی «منتورینگ» و نقش «منتور» به اهمیت آن در بحث آموزش بازارهای مالی و همچنین به اهمیت ترکیب منتورینگ و فضاهای کار اشتراکی  پرداخته شود.

 

در پرداخت به اصطلاح «منتورینگ» Mentoring، باید نخست به اصلطلاح منتور Mentor  پرداخت. در لغت می‌توان واژه منتور را به مربی ترجمه کرد البته در مفهوم این لغت به امری فراتر از مربی اشاره دارد. در واقع منتور کسی است که علاوه بر آموزش به‌نوعی بر فرایند یادگیری و اجرای امری که آموزش داده شده نظارت می‌کند و و همگام با  تمرین کسی که در حال آموزش است به نکات پر اهمیت و فرایند اجرای مطلب می‌پردازد.

 

در واقع در تفاوت منتور و معلم یا استاد می‌توان به این نکته اشاره کرد که کار معلم یا استاد اگر با پایان کلاس خاتمه می‌یابد کار منتور پس از پایان یک کلاس یا دوره هنوز ادامه دارد و  با دانشجو در تعامل است؛ تعاملی که در راستای اجرایی کردن فرایند امر آموزش داده شده تداوم خواهد یافت.

 

به بیانی دیگر منتور همزمان یک استاد و یک راهنما و مشاور است. با تعریف منتور، می‌توان منتورینگ را تعاملی تعریف کرد بین یک استاد یا مربی و دانشجو تعریف کرد که علاوه بر آموزش، مربی بر فرایند یادگیری و انجام تمرینات و عملکرد دانشجو نظارت دارد و ذیل این نظارت فرایند آموزش نیز ادامه خواهد داشت.

 

بر این اساس ما منتورینگ را یک رابطه‌ میان دو نفر در نظر می‌گیریم که در آن، یکی از طرفین دارای تجربه، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که می‌تواند به تدریج و در طی زمان به طرف دوم منتقل کند. 

 

به‌بیان ساده ، منتورینگ رابطه‌ای است که در آن منتور فرد دانشجو را زیر پر و بال خود می‌گیرد و به او کمک می‌کند تا مسیر شغلی را سریع‌تر و ساده‌تر و با خطای کمتر طی کند. لذا منتور کسی است که با کارآموزِ کم‌تجربه یا پیشرفته همانند راهنما رفتار می‌کند و بیش‌تر از جنبه‌ی تخصصی و با توجه به تجربه و اطلاعات شغلی به او کمک می‌کند.

 

در راستای بیان اهمیت منتورینگ و تمایز آن با سبک‌های کلاسیک آموزش می‌توان به این نکته اشاره کرد که در روش منتورینگ دانشجو علاوه بر یادگیری محتوای آموزشی ذهنیت، تجربه و نگرش منتور یا مربی را نیز فرا می‌گیرد و این امر منتورینگ را بسیار ویژه و متمایز می‌کند؛ در سبک کلاسیک دانشجو محتوای آموزش را فرا می‌گیرد و کسب تجربه و ریزکارهای حرفه‌ای را خودش باید کسب کند اما در منتورینگ، منتور می‌تواند چنین تجربه‌ای را منتقل کند.

 

همچنین منتورینگ این فرصت را برای استاد یا مربی فراهم می‌آورد که کاراموز را به سمت سبک یا حوزه‌ای سوق دهد که در آن استعداد بیشتری دارد از این‌ رو است که می‌توان منتور را یک راهنما و مشاور نیز قلمداد کرد.

 

 

منتور کیست و دوره منتورینگ چیست؟

 

منتورینگ و فضای کار اشتراکی:

 

با عبور جهان از شکل سنتی سازمانی کار شکل‌های نوین سازماندهی نیروی کار به صورت شخصی و عمومی نیز گسترش یافته است. یکی از این حوزه‌های جدید فضاهای کار اشتراکی است که در آن هیچ شکل از سازماندهی سنتی و هرمی لزوما وجود ندارد و این فضا می‌تواند میان افراد مختلف با شغل‌های مختلف توزیع شود و لزوما ارتباط سازمانی نیز میان این افراد برقرار نباشد.

 

توسعه حوزه‌های فناوری و استارتاپی در دنیا در کنار گسترش روزافزون فری‌لنسر‌ها و حتی معاملگران شخصی در بازارهای مالی فضاهای اشتراکی فضای مفیدی را فراهم آورده‌اند که علاوه بر اینکه امکانات لازم انجام کار را برای افراد در اختیار افراد و تیم‌ها خواهد گذاشت محیطی را برای تعامل بین گروه‌های مشابه و مختلف را نیز فراهم می‌آورد.

 

در همین‌راستا شکل‌گیری چنین تعاملی علاوه بر تعامل شغلی و کاری می‌تواند تعامل آموزشی نیز باشد تعاملی که عموما به شکل منتورینگ انجام می‌شود. در واقع فضای کار اشتراکی محیط مناسبی را ایجاد می‌کند که در آن تعامل میان منتور و دانشجو به صورت مداوم برقرار باشد.

 

لذا ترکیب فضای کار اشتراکی و منتورینگ یکی از مهم‌ترین فرصت‌‌هایی است که برای فری‌لنسر‌ها در حوزها‌یی همچون برنامه‌نویسی و تحلیل‌گران و معامله‌گران بازارهای مالی فراهم شده است که افراد علاوه بر اینکه می‌‌توانند در فضاهای کار اشتراکی محیط مساعدی را برای انجام فعالیت‌های روزانه داشته باشند این امکان نیز برایشان فراهم است که با پیدا‌کردن منتورها به دانش، تخصص و تجربه خود بی‌افزایند.

 

حتی این فضا‌ها برای کسانی که در ابتدای مسیر شغلی هستند نیز فرصت طلایی هستند تا با یافتن یک مربی یا منتور آموزش خود را در کنار انجام فعالیت‌های کاری خود طی کنند.

 

چارت روم و منتورینگ در بازارهای مالی:

 

با افزایش محبوبیت تحلیل‌گری و معامله‌گری در میان قشرهای مختلف جامعه حوزه آموزش تخصصی در این حوزه نیز با استقبال زیادی روبه‌رو شده است؛ آموزشی که اغلب در قالب پکیج‌های آموزشی یا کلاس‌های آنلاین برگزار می‌شود و اغلب از منطق آموزش کلاسیک پیروی می‌کنند که مبتنی است بر انتقال صرف  محتوا.

 

این درحالی است که اساسا معامله‌گری و تحلیل‌گری در بازارهای مالی همچون یک حرفه و تخصص حرفه‌ای مستلزم تجربه زیادی است؛ به همین علت نیز بسیاری از افرادی که به شکل کلاسیک این حوزه را فرا می‌گیرند در راستای کسب این تجربه ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند. یکی از فرصت‌هایی که می‌تواند بدون دادن چنین هزینه‌هایی، تجربه، بینش و روش‌های اختصاصی معامله‌گری ‌ را نیز در کنار محتوای آموزش انتقال داد منتورینگ است.

 

در واقع منتورینگ در بازاهای مالی می‌تواند علاوه بر آموزش یک دانشجو یا کاراموز بر فرایند یادگیری تحلیل و معامله‌گری نظارت ایجاد کند و ذیل این نظارت بسیاری از اشتباهات معامله‌گران تازه‌کار فیلتر خواهد شد. به‌بیان‌دیگر منتور می‌تواند به عنوان یک مربی و یک ناظر در یک فرایند اصلاح مداوم تحلیل‌گر تازه کار را به یک تحلیل‌گر با تجربه تبدیل کند چراکه ذیل تعامل میان منتور و کاراموز علاوه بر دانش و تخصص بینش و تجربه نیز انتقال داده خواهد شد.

 

در همین راستا فضاهای کار اشتراکی که به صورت اختصاصی برای معامله‌گران بازاهای مالی در نظر گرفته شده‌اند همچون «چارت روم» می‌تواند نقش مهمی را در فرایند منتورینگ معامله‌گری ایفا کنند چراکه در چنین فضایی علاوه بر اینکه خود منتور به عنوان یک معامله‌گر حضور دارد کاراموز نیز حاضر است و عملا می‌توانند تعاملی مداوم داشته باشند.

 

به‌علاوه حضور معامله‌گران دیگر به کاراموز در کسب تجربه و کسب جرات معامله‌گری کمک شایانی خواهد کرد. به‌عبارتی می‌توان گفت با توجه به استقبال روز افزاون جوامع نسبت به بازارهای مالی و معامله‌گری شاید چارت‌روم و منتورینگ در این حوزه یکی از بهترین فرصت‌ها برای پرورش معامله‌گری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *